Instagram annonsering - mobilmarkning.nu

Annonsera på Instagram
Instagram är ett av de snabbaste växande sociala nätverken och har sedan juni 2018 över en miljard aktiva användare – varje månad. Här finns goda möjligheter att nå ut till rätt målgrupp på ett effektivt och relativt billigt sätt. Med god kännedom om sin målgrupp, ett tydligt budskap och högkvalitativt innehåll i rätt format går det att skapa en lyckad annonskampanj. Instagram ägs av Facebook och därför kan företag som annonserar på Instagram dra nytta av Facebooks smarta lösningar för att sätta upp annonskampanjer som anpassas efter den definierade målgruppen. Dessutom är det bevisat att annonser på Instagram genererar mer engagemang än Facebook-annonser. Denna artikel tar upp det du behöver veta när du planerar att annonsera på Instagram.
En av de stora fördelarna med att annonsera på Instagram är att det går att testa annonskampanjen relativt billigt och enkelt. För att inte slänga pengarna i sjön krävs det dock att företaget planerar och definierar vissa saker innan annonsen publiceras. Först och främst måste en företaget skapa en Facebook-sida och en företagsprofil på Instagram. Därefter måste kampanjens målgrupp tydligt definieras. Detta är ett oerhört viktigt steg då fördelen med Instagram-annonsering är att man kan nå ut till exakt rätt målgrupp om man kan definiera den rätt. I annonsverktyget anger man även målsättningen för kampanjen, till exempel klick till hemsidan. Därefter måste själva annonsformatet (bild, video, bildspel, Instagram stories) väljas. Här nedan följer mer utförlig beskrivning på saker att ha i åtanke vid Instagram-annonsering.
Skapa en kostnadsfri företagssida
Många företag tvivlar på om Instagram är rätt plattform för deras annonser. Lyckligtvis är det både enkelt och billigt att testa om det stämmer eller ej. För att komma igång med annonsering på Instagram måste du först skapa en Facebook-sida och en företagsprofil på Instagram. Detta är helt kostnadsfritt och nödvändigt för att kunna skapa och hantera annonskampanjen. Allt som rör annonsen sköts i Facebook Ads Manager som är ett användarvänligt annonsverktyg. Här laddar du enkelt upp bilder och fyller i budget, målgrupp och CTA (Call to Action). Det senare betyder syftar till vad du vill att användarna ska göra när de ser annonsen. Det kan till exempel vara att gilla annonsen eller klicka på en länk.
Målgrupp
När man har en företagsprofil är det dags att börja skapa annonskampanjen som kan bestå av en eller flera annonser. Detta sker i annonsverktyget Facebook Ads Manager och här måste man bland annat definiera målgruppen. Instagram ger företag att nå ut till mer än en miljard användare med olika intressen, åldrar och så vidare. Med andra ord finns det mycket goda chanser att nå ut till rätt kunder om man känner till sin målgrupp. Ju tydligare definierad målgrupp, desto större chans att man uppnår önskat resultat med sin kampanj. Målgruppen kan definieras med olika parametrar, bland annat plats, ålder, intressen och kön. Det som gör Instagram till en väldigt effektiv annonsplattform är just att man kan nå ut till användare som gillar liknande produkter eller sidor.
Målsättning
Därefter måste man ange målsättningen för annonsen. Det innebär att man måste konkretisera vad man vill att användarna ska göra när de ser annonsen. Det kan till exempel vara att klicka sig vidare till annonsörens hemsida, köpa produkten eller ladda ned en app. Det kan även vara att öka kännedom om varumärket och skapa engagemang i form av kommentarer och likes. I annonsen kommer det att finnas en Call To Action-knapp som leder användarna till att göra det man önskar. I annonsverktyget ställer man in vad som ska stå på CTA-knappen och vart den leder. De flesta använder Instagram i mobilen och därför måste även företagets hemsida vara mobilanpassad om CTA-knappen leder användarna dit.
Välj rätt annonsformat
När målgrupp såväl som mål är definierade är det dags att bestämma annonsformat. Oavsett vad som är målsättningen och målgruppen så är det viktigt att annonsformatet anpassas efter det. För tillfället erbjuder Instagram tre annonsformat: bildannonser, videoannonser, bildspelannonser (så kallade Carousel-annonser) och Instagram stories. Videoannonserna kan vara maximalt 30 sekunder. Carousel-annonser är när användaren kan swipa och se många olika bilder i samma annons. I Instagram Stories kan man använda både video och bilder. Det är även viktigt att tänka på att många Instagramanvändare scrollar igenom flödet utan ljud och därför måste annonsen även förmedla sitt budskap utan ljud (gäller främst för videoannonser). Det finns inget rätt och fel när det gäller annonsformatet, så det bästa är att testa sig fram.
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |