Annonsering på Pinterest - mobilmarkning.nu

Annonsering på Pinterest
Alla talar om annonsering på Facebook och Instagram, men för vissa produkter är Pinterest en ännu mer effektiv plattform. Pinterest är ett socialt medium där användare kan ladda upp, arrangera, söka och dela sina bilder (pins) på så kallade pinboards (en digital anslagstavla). När man hittar något man gillar så “pinnar” man bilden och kategoriserar den. Varje dag resulterar Pinterest-sökningar i miljontals klick till andra hemsidor. Här finns stora möjligheter att nå ut till en köpstark kundgrupp om man vet hur man ska utforma sina annonser rätt. Pinterest har över 250 miljoner aktiva användare varje månad varav majoriteten är under 40 år. Även om antalet män som använder Pinterest ökar så är majoriteten (67%) av användarna kvinnor.
Det är viktigt att förstå hur Pinterest fungerar för att kunna skapa en effektfull annonskampanj. Även om man själv inte använder Pinterest är det enkelt att förstå dragkraften med denna platform. Många använder Pinterest för att upptäcka nya produkter och hitta inspiration samt dela med sig av sina egna pins. Pinterest är en digital form av scrapbooking. När användare laddar upp bilder så kan man lägga till olika nyckelord för att andra användare ska kunna hitta dessa pins eller pinboards. Varje gång någon sparar en pin så exponeras den även för deras följare och användare med liknande intressen. Här nedan följer några tips och viktiga steg i processen att skapa en lyckad annonskampanj på Pinterest.
Registrera ett företagskonto
För att komma igång och publicera annonser på Pinterest så måste man först registrera ett företagskonto. Innan man skapar ett konto är det dock värt att fundera på om ens produkt passar målgruppen och formatet på Pinterest. De största kategorierna är Mat & Dryck, Hem & Trädgård, Skönhet & Fitness, Shopping (kvinnor) och Citat. Om produkten stämmer in på någon av dessa eller annat som är “pin-vänligt” så är det bara att sätta igång och testa. Det går enkelt att omvandla ett privatkonto till ett företagskonto, men man kan även skapa ett helt nytt konto. Det är kostnadsfritt att registrera ett företagskonto och skillnaden mot ett privatkonto är att det innehåller extra funktioner som gör det möjligt att skapa, hantera och analysera annonser.
Mobilanpassa hemsidan
Fler än 80% använder Pinterest i mobilen och därför är det oerhört viktigt att även företagets hemsida är mobilanpassad. Om en användare klickar sig vidare från annonsen till företagets hemsida så kommer det med största sannolikhet att ske från en mobil. Om hemsidan inte är mobilvänlig är det bortkastade annonspengar. Det går även att förbereda hemsidan på andra sätt genom att göra det lättare för besökare att spara bilder från hemsidan. Detta görs genom att lägga till en “Spara”-knapp på hemsidan. Denna knapp har Pinterest-loggan och användare som besöker företagets hemsida kan enkelt spara en bild till deras pinboard tack vare spara-knappen. Man kan även bygga en widget för att visa pins och pinboards på hemsidan.
Annonsinnehåll och utformning
Annonsen utformning och innehåll är den viktigaste biten i annonsförberedelserna. Innehållet i annonsen är den främsta faktorn för att skapa en framgångsrik kampanj. Annonsen måste följa samma stil som resten av innehållet i Pinterest-flödet. Den är med andra ord en “promoted pin” som följer samma format som en vanlig pin, men man betalar för att den ska exponeras för fler användare. I högra hörnen av denna pin kommer texten “promoted” att synas, annars ser den exakt likadan ut som en vanlig pin. Därför är det viktigt att skapa en pin som ser ut som en pin, och inte som en annons. Denna pin måste vara engagerande, pinvänlig och sökvänlig. Pins som diskret visar varumärket har oftast bäst resultat. Annonsformatet kan även inkludera video eller cinematic (rörelse).
Målsättning, budget, placering, målgrupp och sökord
När företagskontot är registrerat, hemsidan mobilanpassad och annonsinnehållet förberett är det dags att skapa i annonsverktyget. Här väljer man en av fem olika kampanjer beroende på målsättning. Dessa inkluderar klick till hemsidan, varumärkeskännedom, engagemang (klick, spara), nedladdning av app samt antal visningar. Därefter definierar man budget samt placering, det vill säga var man var man vill att annonsen ska synas (i sökresultat eller i flödet). Sedan skapar man en så kallad Ad-group där flera pins kan sparas för att användas i samma kampanj. Därefter definierar man kampanjens målgrupp med hjälp av olika parametrar, bland annat intresse, kön, plats och språk. Här kan man även lägga till specifika sökord som man vill att en annons ska dyka upp i samband med. Nu är annonsen redo att publiceras!
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |