Mobilannonsering, analys och tracking - mobilmarkning.nu

En enkel guide om mobilannonsering
Företag som vill öka sin synlighet på marknaden och därmed chansen till fler kunder och potentiell försäljning, använder sig ofta utav mobilannonsering. Det vill säga marknadsföring i annonsform, rakt in i din mobil. Du har säkert någon gång tänkt på de banners som ofta sitter vid sidan av olika hemsidor och bloggar, eller som självmant poppar upp med jämna mellanrum då man besöker vissa sidor. I takt med att IT-samhället fortsätter att växa och Internet tar sig in i alla våra olika enheter till exempel genom appar och spel, så ökar också den mängd reklam och annonsering vi utsätts för. För ett företag är detta en mycket gynnsam och lukrativ sträng att spela på. Varumärken byggs och trafik till internetbutiker ökar.
Genom att annonsera i mobilen kan företag vända sig direkt till sina potentiella kunder och därmed kommunicera till sin exakta målgrupp. Annonsörerna är ofta stora, välkända företag som har gott om pengar till passiv marknadsföring. Ägarna till de “mobilytor” där annonserna placeras (så som poddar, hemsidor, forum, spelsidor etcetera) gynnas självklart också, eftersom att de blir sponsrade av annonsörerna. De kan därmed fortsätta sin egen verksamhet. Till exempel, om mobilspel inte hade haft annonser i sig skulle spelet till en början inte kunna produceras och distribueras. Mobilannonsering är här för att stanna och blir bättre, mer målgruppsinriktat samt mer lukrativt för var dag som går. I denna enkla guide ska vi lära oss grunderna i hur det fungerar.
De tre parterna
Ytterst förenklat kan man säga att det finns tre huvudsakliga parter när det kommer till mobilannonsering. Medieägaren, annonsören och mottagaren. Medieägaren äger förslagsvis ett spel, en pod eller en blogg och vill tjäna pengar på sin produkt, så att hen kan gå med vinst men även för att kunna upprätthålla produktens tillverkning och distribuering. Bloggen kanske handlar om mode och kläder, och är den tillräckligt stor kan medieägaren exempelvis inleda ett annonssamarbete med en välkänd klädkedja. Varje gång någon klickar på annonsen får medieägaren en vinstandel och annonsören får en ny potentiell kund. Mottagaren är bloggläsaren, podlyssnaren, eller helt enkelt konsumenten. På detta sätt använder man sig av mobilannonsering och samarbete sinsemellan för att öka den totala profiten.
Analys och tracking
Företag vet att bästa sättet att få nya, köpande kunder är genom att marknadsföra sig. Men man måste också rikta marknadsföringen till rätt målgrupp, genom att använda sig av noggranna analyser. Med dagens moderna verktyg för mobilannonsering och de smarta nya enheterna kan din mobil känna av när du är på språng och vart, och komma ihåg vilka intressen du har. De lägger också märke till när du söker efter vissa tjänster, och var du då befinner dig genom så kallad tracking. Annonsörerna vill veta allt om dig, så att de kan anpassa och utforma sina annonser efter just dig och var du befinner dig. Om du söker efter närmaste ICA blir du kanske till exempel tipsad om en närliggande restaurang, eller en nätbaserad receptbas.
Sociala medier
Mobilannonseringen i sociala medier har nått nya höjder de senaste åren. Ett företag som inte har någon formell Facebook-sida eller Instagram-profil existerar knappt i allmänhetens ögon. Det blir allt viktigare att nå ut, att visa sig synlig i flödet och att kommunicera med sina följare och kunder. Det finns mängder med utvärderare som sitter dag och natt och tolkar data och statistik, samt automatiska rapporteringsverktyg som visar tydligt mätbara resultat för hur annonserna bör utformas och för vem. Algoritmer gör att vissa saker hamnar längst upp i våra flöden eller visas automatiskt för oss när vi öppnar ett spel. Vi tänker inte mycket på det, men vårt undermedvetna jobbar på högvarv och har blivit träffad av mycket målinriktad annonsering.
Geografisk styrning
En stor anledning till att mobilannonsering är så effektivt är att mobilanvändande numera är vanligare än datoranvändande. I princip alla har Internet i mobilen och man har den dessutom alltid med sig, vart man än går. Genom att kunna lokalisera var personen befinner sig (med GPS-funktioner etcetera) kan man anpassa de annonser man visar för personen och därmed påverka köpbeslut i rätt riktning. Geografisk annonsstyrning har oftast skett via IP-nummer men idag finns det också verktyg för att spåra var användarna befinner sig endast genom deras mobila uppkopplingar. För många känns förstående nog denna händelseutveckling och Internetrevolutionen i stort oroande och skrämmande, ungefär som att man är konstant iakttagen. Men sanningen är att vi lever i en konkurrenskraftig värld, där företagen måste slåss om vår uppmärksamhet.
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |