Mobilmarkning.nu - annonsering, marknadsföring och appar

Mobilannonsering, marknadsföring och appar
Är du intresserad av mobilannonsering och marknadsföring? Då har du kommit helt rätt. Välkommen till den här sajten som kommer att ta upp viktiga ämnen som berör just detta område. Idag har cirka 97 procent av svenskarna, och 66 procent av hela världens befolkning en mobiltelefon. Cirka 77 procent av svenskarna äger dessutom en så kallad smartphone. 62 procent av dessa svenskar använder mobiltelefonen dagligen. Smartphonen har kort sagt tagit över våra liv och den digitala tidsåldern är sedan länge implementerad i vårt moderna samhälle. Den här utvecklingen har även skapat en helt ny marknad och tillfällen för att annonsera och marknadsföra produkter och tjänster med mera. Eftersom vi konsumenter går allt mer ifrån det gamla vanliga TV- tittandet så måste företagen och annonsörerna tänka om. Hur når de enklast och snabbast ut till sina kunder just nu?
Jo, genom att annonsera och marknadsföra produkter genom mobilannonsering. Den senaste tiden har denna marknad ökat enormt ute i världen, och om du vill försäkra dig om att nå ut till så många som möjligt så är det detta medium som gäller. Idag fokuserar många företag på att använda mobilen som en slags plattform för att bygga ett helt varumärke. Företagen idag kan använda sig av två vägar för att få hjälp med detta, nämligen mobilannonseringsbyråer och mediebyråer. Det är företag som ser till att rätt målgrupp hittas och att rätt plattform utnyttjas för att nå fram till just den målgruppen. Det sker främst via olika sociala medier så som Facebook, Instagram med flera. År 2016 rapporterade Facebook att hela 73 procent av deras totala annonsintäkter bestod av mobilannonser. Detta visar verkligen på vilken makt en mobilannonsering kan ha över konsumenterna.
Appar och annonsering
De flesta apputvecklare idag finansieras helt eller delvis genom att integrera annonsplatser i sina appar. Det finns några riktigt stora sådana nätverk ute på marknaden idag, som arbetar med just den här typ av annonsering. Bland annat finns Googles verktyg Admob och även TapJoy står för en enorm del av den annonsering som förekommer i appar världen över. Men det finns många viktiga delar som annonsörerna måste tänka på när de ska annonsera mobilt. För det första så har vi själva användarupplevelsen. Den ska inte påverkas negativt, och i sin tur påverka hela företaget negativt och bidra till minskade intäkter istället för tvärtom. En annons måste implementeras i appen på ett sätt som gör att den smälter in i sammanhanget och inte känns påtvingad och störande. Då finns det risk att den istället går emot sitt syfte.
Användarens beteende analyseras
En annan annonseringsteknik som används mycket idag är att analysera hur användaren använder sin mobiltelefon, och på så sätt anpassa annonseringen efter detta. Det blir på så vis en form av personlig annonsering inriktad på just den personens beteende på internet. En del anser att denna teknik används alldeles för flitigt. Och en del konsumenter tycker till och med att den här typen av annonsering upplevs som något obehaglig och påträngande. Man tycker helt enkelt inte om att det man gör med sin mobiltelefon sparas och lagras för att sedan utnyttjas i reklamsyfte. Det fungerar exempelvis på så sätt att om du en dag surfar på nätet efter att köpa ett par skor, så kommer du nästa dag att helt plötsligt få en massa annonser kring just skor på dina olika sociala medier och hemsidor som du besöker.
En bra mobilannonsering
När företagen arbetar tillsammans med en mobilannonseringsbyrå eller mediebyrå, så finns det vissa viktiga aspekter som man alltid måste ta hänsyn till när det gäller mobilannonsering. Den första aspekten har vi redan tagit upp, alltså att annonsen måste integreras på ett naturligt sätt i appen som används. Den får inte upplevas som störande. En annan sak som man alltid måste ha i åtanke som annonsör är budskapet. Det måste vara tydligt och lätt att uppfatta. Den tredje viktiga aspekten är att du snabbt måste fånga kundens intresse på något sätt. Detta kan göras på många olika sätt beroende på vilken produkt eller tjänst det handlar om. Interaktivitet är här en viktig del i det hela. Det är i de flesta fall positivt att låta konsumenten få möjligheten att interagera och exempelvis bläddra mellan olika bilder eller se en film.
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |