Reklamservrar & supply side platforms - mobilmarkning.nu

Reklam servrar och supply side platforms (SSPs)
I vårt allt mer digitaliserade samhälle utsätts vi för mer och mer annonsering av olika slag via webben. Det är den vägen som är allra mest effektiv idag för att nå ut till sin målgrupp och sina kunder. Vi blir ständigt bombarderade med reklam från olika företag, och ibland kanske man tänker att en specifik reklamkampanj eller annons känns extra träffande. Kanske upplever man att det händer allt oftare och det finns en anledning till detta. Supply side platforms, eller SSP som är dess förkortning, är en del av en helhet som hör ihop med digital annonsering. Inom den branschen finns det många olika begrepp som används i olika sammanhang; SSP är ett av dem.
De andra delarna inom digital annonsering kallas för Demand side platforms (DSP) och data management platforms (DMP). Alla de här tre systemen är ihopkopplade och är något som köps av företag eller personer som köper och säljer digitala annonser. Dock har alla dessa olika delar och system en unik enskild funktion. Men det finns även en annan viktig del inom digital annonsering och marknadsföring; reklamservrar (eller ad servers som det också kallas). En reklamserver är det system som bestämmer vilken annons som ska hamna var, och som faktiskt även samlar information kring hur annonsen används av besökarna på olika sätt. En ad server ser alltså till att rätt annons hamnar hos rätt användare på webben.
Supply side platforms (SSPs)
Begreppet Supply side platforms är, likt många andra begrepp inom den digitala världen, inte helt lätt att förklara. I stora drag kan man säga att det är en form av ett digitalt program som sköter försäljningen av annonsplatser utan att företag själva behöver blanda sig i för att förhandla om priser etcetera. Det spar därmed både tid och pengar, då SSP:n sköter allt på egen hand. Om en webbsida har en tom annonsplats som ska fyllas så sköter SSP:n själva försäljningen och även analysen av vad som är den bästa annonsen för just den sidan, platsen och företaget. Det kan till exempel handla om att analysera en specifik målgrupp eller liknande viktiga delar, för att skapa en träffsäker annons.
Mänskliga säljare och SSPs
De största företagen som idag säljer Supply side platforms är Google, OpenX, PubMatic, Rubicon Project, AppNexus, Right Media och AOL. Man kan ju undra om det överhuvudtaget existerar försäljning via fysiska butiker inom den här branschen nuförtiden, och det gör det faktiskt. SSP:s används oftast för att sälja det innehåll som de mänskliga säljarna inte har lyckats med att sälja. Men det är ett samarbete, kan man säga. Det blir även allt vanligare att medieföretag använder den data som en SSP har samlat in, för att avgöra om en riktig säljare eller ett program ska användas till just den annonsen. Detta baseras på hur stora marginalerna och vinsterna blir genom att använda respektive tillvägagångssätt.
Reklamservrar
En reklamserver, eller ad server, är en annonseringsteknologi som används av utgivare, annonsörer och reklamagenturer för att driva och hantera reklamkampanjer online. En ad server är ansvarig för att ta omedelbara beslut på vilken annons som ska synas på en sajt, för att sedan skicka annonsen dit. Sedan samlar den här servern upp viktig information kring själva användandet av annonsen; som hur många klick och sökningar den fått och liknande. Denna information skickas sedan vidare till annonsören, som i sin tur kan följa hur det går för just deras annons. Det är ett mycket komplext system och det är allt detta som styr vilken annons det är som man får upp när man surfar ute på nätet.
Sammanfattning
Det kanske inte är så lätt att förstå hur mycket teknik det är som egentligen ligger bakom en enkel annons på nätet. Nästan allt man gör på nätet analyseras och sparas i olika syften. Idag sker den mesta marknadsföringen och annonseringen via nätet. För företagen är detta positivt, då de verkligen kan få viktig information kring hur effektiv deras annons faktiskt är. Utefter denna information kan de sedan utvecklas på ett bättre sätt för att nå ut till ännu fler kunder. Som privatperson kan man ibland uppfatta spårandet av det egna köpbeteendet som lite oroväckande. Och det kan ibland upplevas som påträngande med alla annonser. Men det positiva är att man ofta slipper annonser som är ovidkommande för ens egna intressen.