Demand-side Plattform (DSP) - mobilmarkning.nu

Säkrare målgruppsinriktning
En demand-side plattform, förkortat DSP, hjälper till att maximera dina investeringar i olika mediekampanjer, annonser etcetera. Genom att endast använda sig av en och samma plattform, i detta fall en DSP, går det att kombinera olika verktyg som används för exempelvis inköp, annonsproduktion och så vidare. En demand-side plattform kan dessutom förse dig med samlad information och omfattande, detaljerade resultatmätningar från alla de olika kanaler du väljer att nå ut genom. Du kan till exempel begära ut realtidsrapporteringar, få tillgång till aktuell lagerstatus, se exakt vilka målgrupper som interagerar, annonsens reella avkastning med mera. Med hjälp av en demand-side plattform kan du därmed rikta dina kampanjer på ett mer relevant och träffsäkert sätt, vilket oftast leder till mer interaktion från kundernas sida.
Så kallad programmatisk annonsering ger dig alltså ökade möjligheter att samla företagets olika mediaplaneringsverktyg, olika kampanjresultat, aktuellt lagersaldo med mera på ett enda ställe (i en plattform). Det innebär att avsaknaden av en demand-sida plattform skulle kunna orsaka en del problem med dina annonskampanjer, då dessa är förknippade med såväl teknologiska lösningar och utmaningar. Det blir svårare att på ett effektivt sätt rikta in sig på exakt rätt målgrupp, och det blir också svårare att agera effektivt och snabbt. Utan en DSP har du inte heller möjlighet att hålla koll på din lagerstatus på samma sätt som när du använder en DSP, vilket kan ställa till en hel del problem om både har en fysisk och en webbaserad butik.
Hur fungerar en DPS?
Man kan beskriva DSP som ett hjälpmedel för att automatisera alla företagets medieköp/kampanjer. En DSP använder sig av skiktade data, vilket möjliggör samarbete mellan de olika nätverksenheterna och tillhandahåller på så vis ett “gemensamt språk” som beskriver nätverkens olika funktioner, kapacitet och så vidare. På så vis kan en DSP hjälpa till att sätta optimala priser samt pusha ut annonsen till respektive utgivare efter hand som ett bud accepteras. Då en demand-side plattform samarbetar med såväl analysverktyg, innehållssystem med flera blir det enklare att hålla nere kostnaderna samt att förbättra målgruppsanpassningen. Detta i sin tur gör det att en uppföljning i form av återannonsering, specifikt riktade erbjudanden och så vidare kan bli mer träffsäkra och effektiva.
Vad innebär programmatisk mediekampanj?
Enkelt uttryckt handlar det om sömlös rapportering till utvalda målgrupper. Med en DSP kan du köpa ett annonsutrymme med hjälp av en app alternativt med en webb- eller videobaserad DSP. Det finns DSP: er som förenar endast några olika mediekanaler, och så finns det DSP: er som förenar alla. Fördelarna är många, bland annat det att du får tillgång till regelbundna realtidsrapporteringar för olika mätvärden (lager, målgrupp, avkastning, prestanda) samlat på ett enda ställe. Du kan segmentera och anpassa för att uppnå än mer exakta resultat under hela kampanjen, och samla alla programmatiska kampanjer “under ett och samma tak”. DSP går att använda för såväl webb- som TV-annonsering samt i olika sociala medier, för videokampanjer med mera.
Maximera räckvidden
Tack vare digitaliseringen tillhör numer också medieinköp kategorin automatiserad process. Gårdagens manuella processer är ett minne blott. Att planera, genomföra och utvärdera företagets mediestrategier blir allt viktigare och allt mer komplext. Det är viktigare än någonsin att synas med sitt varumärke i kvalitativa och relevanta sammanhang, för att maximera räckvidden samt för att stärka varumärket. Att annonsera i olika medier samtidigt, ex. internet, TV och sociala medier, ger större spridning och bredd. Därmed har du större chans att se hur kunden interagerar med ditt varumärke i olika kanaler; du kan följa kunden och kampanjen från det att den först ses/sänds i TV till att den söks efter i sociala medier, via sökmotorer på nätet osv. Du kan också se om din produkt/tjänst jämförs med konkurrenternas.
Digital marknadsföring tillhör nuet
Att gårdagens manuella processer med statiska annonser är förbi sedan länge har vi kunnat konstatera. Digital marknadsföring tillhör nuet, och håller både dig som företagare och presumtiva kunder på tå. Med genomtänkta, relevanta och målinriktade annonser och kampanjer, anpassade efter kundens beteende, demografi och geografi, kan du nå bättre och mer långsiktigt hållbara resultat. Automatiskt framtagna annonser genom programmatisk annonshantering kan hjälpa dig öka annonsernas relevans och träffsäkerhet, vilket i slutändan med all sannolikhet genererar mer affärer. Du spar också tid och kostnader då du slipper utforma en rad olika annonser som ska anpassas till varje enskilt annonstillfälle. Det sköter en demand-side plattform åt dig, och dina formgivare kan fokusera ännu mer på att enbart stärka varumärket för att öka försäljningen.
M | T | W | T | F | S | S |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |